40 Dagen en Pasen 2023

'Wie? wat? waar?'

Schikkingen, teksten en foto's van Jeannet Slob

De liturgische kleur is paars

Eerste zondag 'Hij is toch die timmerman?'
Lezing Marcus 6: 1-6

De symbolische schikking
verbeeldt een oog
als verwijzing naar
het zien, kijken, open ogen.

Takken van wilgenkatjes
herinneren ons aan
nieuw leven, evangelie:
door zijn groeisnelheid

Paarse bloemetjes van de hyacint
benadrukken het paars van de Veertigdagentijd

Daarnaast voor vrede
en hemels verlangen
vanwege de geur en
oorspronkelijke blauwe kleur.

Oculi: Open ogen.
Zien, kijken, gezien worden.
Wie ben jij Geworden?

"Steeds weer anders
Zo vertrouwd
als hij mij is.
Zo vreemd
blijft hij mij,
ik volg Hem
maar volgen kan
ik Hem niet.


Tweede zondag 'Wie is Hij, dat de wind en het ater Hem gehoorzamen?'

Snoeihout van de wilg vormt de basis van de schikking

Grijs cocosvezel, verbeeldt het water.
De kleur grijs is een verwijzing
naar onthecting.
Overgang tussen
het zwart van de dood
en het wit van het hemels licht.

Lied: Wie omringt je nog met liefde,
Wie kan alle sterren tellen,
wie van ons reikt tot de zon,
wie verstaat de roep van vogels
of het ruisen van de zee?
Wie van ons kan zich bewegen
op de vleugels van de wind?

Uit: Verbeeld Geheim, Kunst en religie in de Michaƫlskerk


Derde zondag 'Wie is Hijdat Hi de zonden van de mensen vergeeft?'
Lezingen: Lucas 7: 36-50 en Exodus 34: 1-10

Wilgentakken vormen de basis van de schikking.
De takken zijn halverwege samen gebonden,
dat doet denken aan het lange haar van
de vrouw waarmee ze de voeten van Jezus wast.

Vanuit het binnenste van de verbeelding
zijn pampas pluimen aangebracht, die
de nadruk leggen op het goede in elk mens.

Witte bloemen
benadrukken
deze reinheid.

Drie witte rozen
herinneren ons aan
Geloof, Hoop en Liefde.


In je bestaan
bevestigd zijn
in het licht
Van de Ander staan
en stralen
stralend wit.


Uit: 'Bloemen in beeld'
van Tini Brugge



Vierde zondag 'Hoe kan Hij zeggen dat Hij uit de hemel komt'
In deze viering bevestiging van ambtsdrager en introductie pastoraal medewerker.
De liturgische kleur is rood.
Lezingen: Exodus 16: 1-5 en Johannes 6: 2-15 en 30-35

Het brood des levens
Een gerstebrood is omgeven
door korenaren
in een verticale lijn,
als verbinding tussen
hemel en aarde.

Vele korrels
vermalen
tot meel
worden brood
van leven.
Geloofd zijt Gij
om dit geschenk
uit de aarde.

Brood
dat U ons
aanbiedt
en samenbindt:
voedsel
voor ziel en lijf.

Uit: 'Hemelse spijzen' van Tini Brugge en Gert Vos

Zeven vaasjes met rode bloemen.
Het getal zeven staat voor
de zeven werken van barmhartigheid.

De kleur rood is een verwijzing
naar Liefde en de Heilige Geest.

Een tulp herinnert ons
door de stand
van de bloembladeren
aan het gebed.


Vijfde zondag 'Wie zeggen de mensen dat ik ben?'
Lezingen: Mattheus 16: 13-17 en Johannes 11: 1-27 en 28-54

De cirkel van kronkelhazelaartakken symboliseert het leven zonder begin en eind.

Gedroogde strobloemen
en grassen
herinneren ons aan
het aardse leven.

Roze tulpen
in de knop,
een verwijzing
naar het leven.



Knop,
Levenskracht
breekt door.
Gebroken,
leven
krijgt ruimte.

Uit: 'Bloemen geven zin'


Zesde zondag - Palmpasen 'Wie is hij dat Hij als een Koning Jeruzalem binnenrijdt? Een koning op een ezel?'
Lezingen: Mattheus 21: 1-11 en Zacharia 9: 9-10

Een boog van Hoop,
met groene takjes van de buxus.
Als verwijzing naar de Overwinning
van het leven.

Daarnaast zwarte
elzenproppen en stenen,
als verwijzing naar de weg
die Jezus moet gaan.

Palmzondag
De stad intrekken
de dood tegemoet
Getuigen van leven
en gerechtigheid
Recht staan
als een palmboom
en leven vieren
met groene takken.

Uit: 'Bloemen geven zin' van Tini Brugge


Witte Donderdag (in de Torenkerk)

Zonder licht
geen donker
zonder liefde

geen verraad
30 zilverlingen
Zonde


Goede Vrijdag (in de Centrumkerk)


Ten hemel schreiend
Gekruisigde verlosser
brenger van genade
Trouw aan ons


Stille Zaterdag (in de Torenkerk)

De nieuwe Paaskaars wordt ontstoken
en de kerk binnengebracht.
Het herinnert ons aan het Eeuwige Licht.


In de kerk een houten kruis,
met daarop
een wit linnen doek gedrapeerd,
als verwijzing naar Pasen.

Een kruis, het teken van
lijden en opstanding
van Jezus.
Het wordt ook gezien
als verbinding tussen
hemel en aarde.


Korenaren op
de avondmaalstafel.
De cyclus van
de graankorrel
is een beeld van
het leven van Jezus

Barmhartigheid
bevrijdt uit lijden.
Licht breekt het duister,
leven bloeit:
het kruis wodt levensboom
de aarde kleurt groen.

Uit: 'Bloemen in beeld' van Tini Brugge


Pasen 'Hij is opgestaan, het is echt waar' (afsluiting van het project Wie? Wat? Waar?)
Lezingen: Genesis28: 10-22 en Lucas 24: 13-35

De liturgische
kleur
is wit,
als teken
van nieuw leven.

Het verhaal van Gods liefde gaat door, zelfs als het menselijkerwijs onmogelijk lijkt.

Twee mannen gaan weg
uit Jeruzalem naar Emmaüs.
De vrouwen hebben hen
versteld doen staan.
Ze zeiden dat Jezus niet
doord is, maar leeft.
Dan komt een vreemde
bij hen lopen en legt alles uit
En wanneer Hij het brood breekt,
zien ze het.

De krans van hazelaartak
is bekleed met groene buxus
en witte bloemen,
als teken van vreugde
en nieuw leven.


Leven breekt door de dood,
met witte bloemen van geloof
en groene levenskracht.

Uit 'Bloemen in beeld' van Tini Brugge






crossmenu