40 Dagen en Pasen 2024

Vanuit de leerling Petrus volgen we de weg die Jezus is gegaan.
Schikkingen, foto's en teksten Jeannet Slob

Eerste zondag 'Verschillende verwachtingen'
Lezingen: Jesaja 11: 1-10 en Mattheus 16: 13-23

Basis van de schikking is een plaat natuursteen.
Liturgisch gezien staat steen in deze viering
symbool voor Petrus; Jezus zegt dat Petrus
de rots is waar hij een kerk op zal bouwen

Boven op de steen/rot een tak van een omgewaaide goudes
in de tuin. De tak verbeeldt de weg die Petrus met Jezus gaat.

Een weg naar Pasen,
maar nieuw leven,
wat verhard is
verzachten,
openbreken
en ontvankelijk worden.

Uit 'Hemelse spijzen' Tini Brugge


Tweede zondag 'Verschillende verwachtingen'
Lezingen: Exodus 24: 12-18 en Marcus 9: 2-10

De symbolische schikking heeft als basis een fundament
van natuursteen met daarop een tak van de goud-es,
die de weg verbeeldt, welke Petrus met Jezus gaat.

Op de tak een schaal van aardewerk met daarin
een drietal stenen, die verwijzen naar de berg
en de ontmoeting van Mozes, Elia en Jezus.

Boven op de 'berg', een bloeiende tak met kersenbloesem als teken van liefde en leven.

Liefde
Hij is goed, zijn liefde kent geen grenzen.
Mozes, Elia, Jezus
op de berg bijeen.
De liefde van de Eeuwige
kent geen begrenzing
van tijd en plaats.

Uit 'Bloemen geven zin' van Tini Brugge


Derde zondag 'Makkelijker gezegd dan gedaan'
Lezingen: Jesaja 59: 1-12 en Mattheüs 26: 13-35

De symbolische schikking is een verwijzing naar Jezus, zijn discipelen en het laatste Avondmaal.


Het graan (tarwe) als brood des levens.
De cyclus van de graankorrel is een beeld
van het leven van Jezus.

Acht paarse tulpen. De kleur paars/purper staat symbool voor Heilig, goddelijk, koninklijk.

Op de ACHTSTE dag, de eerste van de nieuwe week,
wordt de opstandingsdag en daarmee
de dag van het nieuwe begin bedoeld.
Bloembladen van de tulp staan op naar
de hemel en herinneren ons aan het gebed.
Het groene hederablad verwijst
naar het leven en de trouw van God.

Wij delen onderweg
het brood ons doorgegeven
zo delen wij uw leven
en ademen één geest:
wij worden deelgenoot.

Uit: 'Het licht speelt' van Corja Bekius,
Tini Brugge en Andries Govaart.


Vierde zondag 'In slaap gesukkeld'
Leziingen: Exodus 12: 29-42 en Marcus 14: 32-41

Op de tak die de weg symboliseert van Petrus met Jezus, een verbeelding van kronkelhazelaar
als verwijzing naar de Hof van Gethsemané.


Paarse anemonen geven uitdrukking aan de Drievuldigheid: het blad is drietallig. Volgens een legende bloeiden aan de voet van het kruis anemonen. Deze wordt ook wel de lelie van het veld genoemd.

Donkere dagen verlichten.
Verborgen in het duister,
onzichtbaar groeit leven.
in verwachting naar licht
.
Uit: 'Hemelse spijzen' van Tini Brugge


Vijfde zondag 'Een keuze maken'
Lezingen: Johannes 11: 1-6 en 17-27 en Johannes 11: 33-44
We ontmoeten de zussen van Lazarus in groot verdriet

In de schikking stenen als verwijzing naar het graf van Lazarus. De steen die van het graf is weggerold
als deur naar het leven. Daarnaast de paarse muurbloem als symbool van opstanding.
De plant groeit op oude muren en lijkt door stenen heen te breken.

Muurbloem
Uit dode steen
niettemin
tot bloei gekomen:
mysterie
van dood en leven.

Uit 'Bloemen geven zin' van Tini Brugge


Zesde zondag Palmpasen 'Juichend - Hosanna - Hij die komt in mijn plaats'
Lezingen: Matteüs 20: 1-10b en Mattëus 26: 57-75

Palmpasen, de feestelijke intocht in Jeruzalem, waarbij de mensen
langs de kant met palmtakken zwaaien en Jezus toejuichen.

In de tweede lezing de ontkenning van Petrus dat
hij Jezus kent. Wat kunnen mensen snel schakelen
in hun denken en hun doen.

Wanneer de haan kraait,
weet Petrus wat hij heeft gedaan.


Witte donderdag 'Dienend, buigend voor de ander, breken en delen' (in de Torenkerk)


Goede Vrijdag 'Wenend, druppels bloed, smarten en pijn door wonden, mijn zonden'

Voor het kruis zijn comustakken
en tulpenblaadjes gebruikt


Stille Zaterdag 'Zwijgend, want stenen zullen spreken' (in de Torenkerk)


Pasen 'De weg gaat verder - het leven gaat verder.....'
Lezingen: Jesaja 25: 6-9 en Johannes 20: 1-18





crossmenu