In de 40dagentijd en met Pasen maakt Jeannet Slob symbolische schikkingen bij de diensten.
Bij de schikkingen
Verbeeldingen en foto's: Jeannet Slob
Teksten Jeannet Slob en uit 'Symbolische Schikkingen Veertigdagentijd' (PKN)
Eerste zondag 'Er staat geschreven'
Lucas 4: 8 en 12
De eerste zondag in de lijdenstijd gaat traditiegetrouw over de verzoekingen in de woestijn. Jezus wordt
uit alle macht aangevallen door zijn tegenstander, de grote beduvelaar en leugenaar vanaf het begin.
'Het kan ook anders, je hoeft niet persé de weg van het kruis te gaan', lijkt hij te zeggen.
Vanaf deze eerste zondag gebruiken we de aarde.
Het kruis ligt op de aarde, schuin naar boven.
De lijnen van het kruis worden versterkt
door rode takken verticaal en groene takken
horizontaal op het kruis te binden.
De takken symboliseren de tweesprong,
rode takken symboliseren de verbinding met
het goddelijke, de groene takken symboliseren
de verbinding met het leven op aarde.
Groen is de kleur van de toekomst
Tweede zondag 'Paradise lost'?
Met Adam en Eva zoeken of we de weg naar het Paradijs terug kunnen vinden.
De dienst is voorbereid met jongeren van de 4You 15+groep
De halve bol, bekleed met de achterkant
van mos, verbeeldt de aarde.
Uit de aarde komt alle leven voort.
Bovenop de aarde drie witte hyacinten.
Vanuit de bijbel gezien, zijn deze een verwijzing naar Hemels verlangen.
De kleur wit staat voor vreugde,
feest, waarheid en reinheid.
Met het getal drie wordt aangeduid
de Drie-enige God,
Vader, Zoon en Geest.
Het liggend kruis symboliseert het lijden, de verzoening en verlossing van Christus. Daarnaast is
het een directe verwijzing naar de genade van het geloof en naar de sterfelijkheid van de mens.
Derde zondag 'Bevrijding en terugkeer'
Lezing Jesaja 35: 1-10
Lied 606: 'De Steppe zal bloeien'(Deze tekst wordt vaak verbonden aan de lichamelijke opstanding van Jezus)
De halve bol die de aarde verbeeldt, is veranderd
in een bloeiende steppe van droogbloemen.
Huub Oosterhuis schreef hierover: "Dit lied gaat over ons leven hier op aarde zoals het is, nog niet is,maar wel ooit moet worden en zal zijn.
Hoop tegen de harde werkelijkheid. Een bruisend lied: na de dood komt leven".
Naar U
Dit is de eerste schuchtere groei
en zich ontplooien naar het licht.
Eens is van liefde en gedruld de tijd vervuld
dan staat mijn stille tuin in bloei.
En elk aandachtig bloemgezicht
is toegericht naar U.
Ida Gerhardt
Vierde zondag
De liturgische kleur van deze zondag
is roze in plaats van paars en
wordt aangeduid als 'Leatare' (verheugen).
Op deze zondag breekt het licht van het
komende feest reeds in de lezingen door.
Lezingen: Zachaia 8: 19-23 en Johannes 12: 20-27
De cyclus van de graankorrel is
een beeld van het leven van Jezus
De kruisvorm is bekleed
met korenaren van
tarwe en haver
Rondom de 'aarde' roze madeliefjes.
Ze herinneren ons,
door de eenvoud van het bloempje,
aan onschuld.
Hierdoor vond men deze bloem
beter passen bij Maria,
dan de statige lelie.
Vijfde zondag 'Judica-recht doen'
Jesaja 58: 6-10, Filippenzen 3: 7-14
en Lucas 20: 9-19 (de gelijkenis van de slechte wijnbouwer. Als zij de zoon van de wijngaardenier zien, doden ze hem).
Recht doen
onrecht keren
trouw zijn
aan de minsten,
wat doodt
omkeren
tot leven.
De steen die de bouwlieden afkeurden
is de hoeksteen geworden
Het stenen fundament
is als vruchtbare grond
voor takken die vruchtdragen.
Zesde zondag 'Palmpasen'
Lezing: Lucas 19:35-42
Palmpasen is de toegangspoort tot de Stille Week.
Tijdens de dienst versieren de kinderen in de kerkzaal hun Palmpaasstokken.
De maaltijd
van de Heer
die wij vieren met
Brood, aren,
wijn en druiven.
Palmtakjes staan aan de voet van het kruis, als verwijzing naar de toekomst.
Woorden bij de schikking:
Broodaren en wijndruiven
Genadetekenen bij het kruis
Juichende palmtakken
Hosanna!
De Stille Week
Voorkant van de liturgie:
Het kruis staat in de kerk
van het klooster Koningsoord
bij de Zusters Trappinistinnen
in Oosterbeek
Witte Donderdag (in de Torenkerk)
Lezingen: Johannes 13: 1-15 en Johannes14: 15-31
Kerntekst: ‘Jezus, die wist dat de Vader Hem alle macht
gegeven had….stond op…..begon de voeten van zijn
leerlingen te wassen’ (Johannes 13).
Kernwoorden: dienen, overvloed, en een doek.
Het Avondmaal wordt gevierd
in de vorm van een Agape Maaltijd.
Vandaag is het kruis van de schikking in het water geplaatst. In het water van de voetwassing,
water van reiniging. Het kruis staat recht overeind, als symbool van vergankelijkheid. Symbool van
de onvermijdelijke dood. Maar in het water drijven madeliefjes. Als symbool van de eenvoud en ongekunsteldheid. Waarmee mensen samen leven en elkaar in liefde proberen te zien.
Een oefening, een poging om gemeenschap te zijn. Een gemeenschap van mensen die je zelf niet koos. Maar waar je mee samen leeft. Vrienden en vijanden.
Rabijn Sharon Brous schreef in dagblad Trouw: "Ons hart is ruim genoeg om beiden te omvatten"
Jezus wast de voeten van zijn leerlingen,
ook die van Judas, en die van Petrus.
En hij vraagt hen hetzelfde te doen,
te blijven doen. Steeds opnieuw.
Dag in dag uit.
De ander in de ogen kijken,
de ander aan te raken.
Kwetsbaar en vrijmoedig.
Eenvoudig en ongekunsteld,
Als een oefening onderweg.
’Langs het kruis klimt een witte klimplant naar boven. Kamerjasmijn, symbool van liefde en vreugde, met een heerlijke geur.
Goede Vrijdag (in de Centrumkerk)
We vervolgen het Paastriduüm met een dienst in de Centrumkerk.
We zijn getuige van de weg die Jezus ging in de laatste uren, we lezen het evangelie van Johannes.
Kerntekst: ‘Ik ben het. Als jullie mij zoeken, laat deze mensen dan gaan’. Johannes 18:8.
Kernwoorden: Overgave, roeping, redding.
Het kruis ligt op de stenen.
Een liggend kruis, zodat we het goed
kunnen zien en ons hoofd moeten buigen.
Tussen de stenen bloeien
de rode anemonen die
het lijden symboliseren.
Rood de kleur van
pijn en verdriet.
Bloemen gekleurd, door het bloed dat vloeit
anemone coronaria het goede gekroond.
Er is een schaal met zand,
waarin de aanwezigen
tijdens de viering,
een kaarsje kunnen plaatsen.
Stille Zaterdag 'Paaswake' (in de Torenkerk)
We sluiten het Paastriduüm af met een viering in de Torenkerk. Buiten brandt een vuur.
Het licht van de nieuwe Paaskaars wordt binnen gebracht.
We horen woorden van schepping en doortocht,
vernieuwen onze doop en delen het Licht.
Kerntekst: Hij is opgewekt uit de dood. Mattheüs 27: 64.
Kernwoorden: graf, dood, opgewekt.
Op Stille Zaterdag ligt er een zwarte doek over de schikking,
zodat we nog niet kunnen zien dat wat komt. We worden stil.
In de Paasnacht
wordt het doek
verwijderd,
zodat Pasen
zichtbaar wordt.
Dat wat komen gaat
is bijna zichtbaar
als een lentetuin
in het donker.
Pasen (in de Centrumkerk)
Lezing: Johannes 20:1-18
Kerntekst: ‘Jezus zei tegen haar: Maria! Ze draaide zich om en zei: Rabboeni!’ (Johannes 20: 16)
Kernwoorden. Tranen, vreugde, omkeer.
Paasmorgen.
Het licht breekt door.
Alles wordt nieuw.
De dood overwonnen,
een nieuwe toekomst
breekt open,
door onze tranen heen.
We volgen Maria haar weg van rouw naar gemis, naar de overweldigende ontmoeting met Jezus, haar levende Heer. Een explosie van vreugde!
Het kruis staat rechtop in een bloeiende lentetuin
vol met witte bloemen. Tuin van Licht, tuin van vreugde.
Prachtige bloemen
lentebodes
tekenen van
een nieuw begin
een nieuwe wereld.